Leadership in mind

Läkande ledarskap för företag, familj och frihet

Vänd på Situationsanpassat ledarskap för att förstå din chef

| 0 comments

De flesta ledare trivs bäst med att använda en eller maximalt två av de ledarstilar som beskrivs i Siuationsanpassat ledarskap II. Vänd på modellen och studera vilken stil som din chef trivs i. Redan på en anställningsintervju kan du lägga märke till hur dialogen går.

Föreläser hen så att du knappt kan sticka in frågor? (Instruerande).

Hjälper hen dig att föra fram ditt budskap genom att ställa klargörande frågor uppmuntra och förklara? (Coachande)

Beskriver hen utmaningarna med det jobb du söker och efterfrågar dina tankar? (Stödjande)

Förväntar sig hen att du driver intervjun och hen kan luta sig tillbaka? (Delegerande)

Förmodligen speglar det den ledarstil som hen oftast använder och nu gäller det för dig att förstå vilken ledarstil du trivs bäst med.

Vill du ha tydliga instruktioner – sök en Instruerande chef

Behöver du mycket uppmuntran, bli sedd och en del tips på vägen – sök en coachande chef

Vill du ha stor frihet under ansvar, behandlas med hög respekt men också samhörighet i en arbetsgrupp – sök en stödjande chef

Vill du jobba helt fritt och bara rapportera av då och då – Sök en delegerande chef

Situationsanpassade ledarstilar – Utdrag från Wikipedia

Ledarstil är de beteenden en ledare använder gentemot andra under längre tid så som de upplever det. Det finns två grundläggande ledarbeteenden: instruktivt beteende och stödjande beteende. De olika ledarstilarna matchar de olika utvecklingsnivåerna.

  • S1 – Instruerande. Mycket instruktivt och lite stödjande beteende. Visar och berättar hur.
  • S2 – Coachande. Mycket instruktivt och mycket stödjande beteende. Förklarar varför, uppmuntrar.
  • S3 – Stödjande. Lite instruktivt och mycket stödjande beteende. Fattar gemensamt beslut, uppmuntrar.
  • S4 – Delegerande. Lite instruktivt och lite stödjande beteende. Tillåter självbestämmande och tillhandahåller resurser.

Delar chefen beredvilligt med sig av information? Eller kräver hen information av dig utan att ge något tillbaka. Hur reagerar hen om du berättar något personligt? Blir hen berörd (empatisk) eller fattar hen ingenting? (Brist på empati)

Leave a Reply